Metro w Dubaju i karty NOL

Metro w Dubaju jest zatłoczone, ludzie zachowują się jak zwierzęta, a do tego jest niebezpiecznie. Takie rzeczy wyczytałem na różnych blogach przed wyjazdem. Z wszystkimi opiniami się nie zgadzam. Czy jest zatłoczone? W Barcelonie i Berlinie zazwyczaj jest większy ścisk. Czy ludzie pchają się do wejścia? Tak jest wszędzie, ale nie było gorzej niż w innych miastach. Okej, jedynym wyjątkiem był Amsterdam. Tam do wejścia do autobusu stał idealny sznureczek ludzi, jeden za drugim. Poza tym w Dubaju pierwszy raz widziałem żeby na podłodze były naklejki informujące jak masz wchodzić do wagonu. Środkiem puszczasz ludzi wychodzących z wagonu, a wchodzisz bokami. Takie ułatwienie dla osób, które nie są w stanie zrozumieć, że pierw się wychodzi. Czy jest niebezpiecznie? Dubaj był najbezpieczniejszym miastem, do jakiego do tej pory pojechaliśmy.

Dubaj - Metro - NOL

Karty NOL

Dubaj podzielony jest na strefy. Zależnie od ilości przebytych stref cena za przejazd wzrasta. Do tego w Dubaju nie ma jednej sztywnej ceny za konkretny przejazd. Koszt jest zależny od taryfy, jaką się wybierze. Są cztery możliwości, a każda reprezentowana jest innym kolorem. W trzech przypadkach posługiwać się będziesz kartą plastikową NOL, a w jednym papierową. Za wydanie karty należy uiścić opłatę. W praktyce wygląda to następująco:

Bilet papierowy jest koloru czerwonego (Red Ticket). Jest najtańszy i opłaca się go kupić, gdy podróżuje się mało lub jest się na jeden lub dwa dni w Dubaju. Karta niebieska (Blue Card) jest dostępna tylko dla mieszkańców. Karta srebrna (Silver Card) i karta złota (Gold Card) są bliźniacze. Mając jednak kartę złotą można korzystać z przedziału Gold w środkach transportu. Mniejszy tłok i szersze siedzenia. Przejazdy są jednak dwa razy droższe niż w przypadku karty srebrnej.

Bilet papierowy ładuje się na konkretną ilość przejazdów, a kartę na zasadzie e-portmonetki. Wpłacasz pieniądze, z których w przyszłości będziesz korzystać, nie zastanawiając się ile stref będziesz pokonywać. Karty i bilety doładowuje się w okienkach na stacjach metra lub w automatach z biletami.

Red Ticket

– Maksymalnie 10 przejazdów
– Cena: 2 AED + minimum jeden przejazd
– Ważność karty: 90 dni lub 10 przejazdów
Content

Silver Card

– Nielimitowane doładowywanie
– Cena: 25 AED (w tym 19 AED do wykorzystania)
– Ważność karty: 5 lat

Gold Card

– Nielimitowane doładowywanie
– Cena: 25 AED (w tym 19 AED to wykorzystania)
– Ważność karty: 5 lat
– Dostęp do strefy gold


My zdecydowaliśmy się na srebrne karty NOL. Głównie ze względu na wygodę. Tak jak mówiłem ceny różnią się zależnie od taryfy:


 

Red Ticket

1 Strefa: 4 AED
2 Strefy: 6 AED
Więcej niż 2 strefy: 8.5 AED

Silver Card

1 Strefa: 3 AED
2 Strefy: 5 AED
Więcej niż 2 strefy: 7.5 AED

Gold Card

1 Strefa: 6 AED
2 Strefy: 10 AED
Więcej niż 2 strefy: 15 AED


Czerwony bilet może być również wykupiony na przejazdy Gold. Ceny za przejazdy będą analogicznie dwa razy wyższe.

Ładuj kartę NOL z wyprzedzeniem

Ładuj kartę NOL z wyprzedzeniem. Na przystankach metra najczęściej odwiedzanych przez turystów kolejki potrafią ciągnąć się na 30 minut stania np. The Dubai Mall, Mall of Emirates.

Metro

W Dubaju na chwilę obecną istnieją dwie linie metra – czerwona i zielona. Czerwona ma długość 52 km, w tym 45 km nad ziemią. Większość trasy przebiega wzdłuż miasta. Zielona linia ma długość 23 kilometrów i jest podziemna. Trasa wiedzie dookoła starej części Dubaju i Kanału Dubajskiego (Dubai Creek).

Łącznie mamy 75 kilometrów trasy obsługiwanej przez automatyczne metro. Automatyczne, czyli bez kierowcy. Jest to kolejny rekord Guinessa w Dubaju, tym razem za najdłuższą taką trasę na świecie. Dla pasażerów ważniejszy jednak będzie fakt, że przez brak kierowcy przednia szyba wagonu jest przeszklona i można podziwiać ogromne drapacze chmur. Większość z nich to niestety potworki architektoniczne, ale jako całość robią wrażenie.

Metro jadące w stronę UAD Exchange posiada przedział Gold z przodu. Jadąc jednak w stronę Rashidiya ten wagon znajduje się na końcu składu, czyli wsiadając do zwykłego wagonu nie trzeba dopłacać za widoki. A przyznam, że właśnie w stronę Rashidiya są o wiele lepsze. Z Burj Khalifą na czele.

Metro w Dubaju - NOL

Żeby wejść na stację należy odbić kartę NOL przy bramce. Żeby z niej wyjść trzeba to zrobić ponownie. Wtedy zostanie pobrana opłata z karty zależnie od ilości przebytych stref.

Tramwaj

Przystanki wyglądają podobnie do stacji metra. Nie ma jednak bramek, więc każdy może wejść na stację. Bilety kasuje się na przystanku, bezpośrednio przed wejściem do tramwaju. Po raz drugi odbija się je na przystanku po wyjściu z tramwaju.

Dubaj - Nol - Tramwaj - Przystanek
źródło: thedubaitram.com

Autobus

Bilety w tym przypadku odbija się w autobusie, przy wejściu i wyjściu ze środka komunikacji. Przód autobusu zarezerwowany jest dla kobiet i dzieci.

Przystanki są różne. Może to być zwykła tabliczka przystankowa, a może to być klimatyzowana budka, która wpasowuje się idealnie w koncepcję miasta. Myśląc o klimatyzacji zazwyczaj myśli się o chłodzeniu. W przypadku 40 stopni na zewnątrz nie jest dziwne, że w budce leci zimne powietrze. Podczas naszego oczekiwania na autobus było jednak ok. 25 stopni w cieniu. Klimatyzacja była więc ustawiona na 28 stopni, by ludzie nie zmarzli czekając na autobus…

Dubaj - Nol - Autobus - Przystanek
źródło: dubaimetro.eu

Abra

Abra to tradycyjna, drewniana łódka z Dubaju. Dzięki niej można przedostać się z jednego na drugi brzeg Dubai Creek. W tym przypadku karty NOL nie obowiązują. Kurs kosztuje zaledwie 1 dirham i płaci się gotówką. Po zajęciu miejsca na łódce przewoźnik przechodzi po pokładzie i zbiera pieniądze. Przyjemna i tania atrakcja, gdy chcemy dostać się np. na targ przypraw (Spice Souk). Są jednak abry, które należą do zarządu dróg i komunikacji RTA. Przejazd nimi kosztuje 2 dirhamy i płaci się kartą NOL, srebrną lub złotą. Oprócz tego istnieją klimatyzowane abry, na które trzeba kupić osobny bilet na przystanku. Cena wynosi również 2 dirhamy.

Dubai Creek

Łącznie
4
Udostępnień

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*