Zoo w Pradze kojarzy mi się z kozami, które chciały mnie zjeść. Tak było 15 lat temu podczas trzydniowej, szkolnej wycieczki do stolicy Czech. Tyle pamiętam z tamtego wyjazdu. W ubiegłym roku zoo odwiedziło 1 448 353 gości. Wystarczający powód, aby sprawdzić jak ogród zoologiczny prezentuje się po latach i czy coś więcej uda mi się tym razem zapamiętam.

Historia zoo w Pradze

Zoo założono w roku 1931.

Historia zoo w Pradze sięga roku 1881. Z okazji ślubu księcia Rudolfa Habsburga-Lotaryńskiego z ksieżną Stefanią Klotyldą, hrabia Sweerts-Sporck opublikował w gazetach list, nawołujący do utworzenia ogrodu zoologicznego w Pradze. Niestety przez lata zawiązywały się kolejne rady i komitety, które nie były w stanie zacząć budowy zoo. Przez długi okres wybierano też miejsce pod przyszłą budowę. W końcu padło na dzielnicę Troja nad Wełtawą. Dopiero w 1927 roku ogrodzono teren, na którym miało powstać zoo w Pradze. Otwarcie dla zwiedzających, jeszcze nieskończonego obiektu, odbyło się 26 września 1931 roku.

Wejście

W kasie oprócz biletów można kupić mapkę zoo za jedyne 5 koron. Oprócz mapy są w niej krótkie opisy najważniejszych atrakcji i pory karmienia zwierząt. Automat z mapkami jest również dostępny zaraz za bramkami. My nie zdecydowaliśmy się na zakup i słusznie, bo wszędzie są kierunkowskazy z głównymi atrakcjami zoo, więc nie sposób zabłądzić. Do tego co jakiś czas przy ścieżkach ustawione są całe mapy.

Co ciekawe na teren ogrodu zoologicznego można wejść z psem, po uprzednim wykupieniu biletu. Na całym terenie rozsiane są również darmowe wodopoje dla czworonogów.

Zoo w Pradze - Bilety

Po przejściu przez bramki obrotowe wyświetla się liczba osób, które już odwiedziły zoo w tym dniu. Podczas naszego wejścia licznik był na poziomie 750 wejść. Jak sprawdzaliśmy wychodząc, wybił 2800. A trzeba zaznaczyć, że przez pół dnia padał deszcz.

O zoo

Zoo w Pradze szczyci się 4 miejscem zdobytym w rankingu Tripadvisor na najlepsze zoo na świecie za rok 2015. Głosowali jednak odwiedzający (mam taką nadzieje), czyli jak wiadomo niezbyt obiektywny ranking. Mimo wszystko praskie zoo jest drugą najpopularniejszą atrakcją w Czechach. Zaraz po zamku na Hradczanach. Trochę prawdy w tym rankingu musi być.

Byliśmy w różnych ogrodach zoologicznych na świecie. Widzieliśmy sporo zwierząt, a mimo to w praskim zoo kilka razy zostaliśmy pozytywnie zaskoczeni. Na terenie 58 hektarów aż 50 ha przeznaczonych jest na wybiegi i pawilony. Według danych z grudnia 2015 roku, w zoo znajduje się prawie 5 tysięcy zwierząt z niemal 700 gatunków. Porównując wyniki do wrocławskiego zoo, w Pradze liczba zwierząt jest dwa razy mniejsza. Jednak zwiedzając nie odczuliśmy niedosytu a dla zwierząt na pewno lepsza jest większa przestrzeń.

Ogród zoologiczny zbudowany jest na wzniesieniu i czuć to w nogach. Ten fakt został sprytnie wykorzystany i zwierzęta takie jak kozice górskie można zobaczyć w niemal naturalnych warunkach. Na szczyt można wjechać wyciągiem krzesełkowym (25 CZK), jeśli nie chcemy się wspinać. Prawie 90-cio letnie zoo nabrało sporych rozmiarów przez lata. Mimo, że naszym głównym celem podczas wyjazdu było jego zwiedzenie, to po X godzinach stwierdziliśmy, że musimy przyśpieszyć tempa żeby zdążyć zjeść smażony ser na starówce.

Zwierzęta

Zoo w Pradze

12 pawilonów i ponad 150 ekspozycji. Wszystko ładnie i nowocześnie wyglądające. Miło patrzy się na wybiegi, na których zwierzęta mają sporo miejsca. Niestety czasami zbudowane są w taki sposób, że nie ma możliwości ich zobaczyć jeśli nie wyjdą ze swojego domku lub nory. Największym zawodem był dla nas wybieg pand czerwonych. Mimo, że był piękny i godnie rozpoczynał trasę zwiedzania, to przez cały dzień nie uświadczyliśmy tam pand. A podchodziliśmy specjalnie trzy razy.

Szczególnie rzuciła nam się w oczy liczba młodych zwierząt. Słonie, goryle, wydry, orangutan, hipopotam. Widać, że zwierzęta czują się dobrze i nie ma większych problemów z reprodukcją. Bardzo istotna kwestia dla zagrożonych wyginięciem gatunków.

Jedzenie

Dozwolone jest wnoszenie własnego jedzenia. Byle oczywiście nie karmić nim zwierząt. Na całym terenie jest masa ławek, na których można odpocząc i coś przekąsić. Wszędzie znajdziemy również różnego rodzaju budki i restauracje. Zaraz przy wejściu zlokalizowana jest duża restauracja Oceán. Typowo obiadowa. Na terenie zoo rozstawione są również automaty z butelkowanymi napojami. Co jakiś czas można też znaleźć automat z gorącymi napojami.

Ogólnie wrażenie

Rankingi rankingami, nie ważne czy 4 czy 10 miejsce. Naszym zdaniem zoo w Pradze jest zdecydowanie warte odwiedzenia. Nie powaliło nas na kolana, ale kompletnie nie musiało tego robić. Bądźmy szczerzy, do zoo chodzi się żeby zobaczyć żywe zwierzęta. A te były podane w bardzo przyjemnej formie. Wiele godzin rozrywki za relatywnie małe pieniądze. Trzeba przyznać, że zoo w Pradze pozostawia świetne wrażenie i wizytę będzie się pamiętać latami.
  • Dorośli: 200 CZK
  • Studenci i dzieci (od 3 do 15 lat): 150 CZK
  • Osoby powyżej 70 lat: 1 CZK
  • Rodziny (2 dorosłych + 2 dzieci): 600 CZK (za każde dodatkowe dziecko +100 CZK)
  • Dzieci poniżej 3 lat: wejście darmowe

Najłatwiejszy sposób dotarcia do zoo:

1. Dojechać na przystanek metra Nádraží Holešovice (linia C).
  2. Wsiąść w autobus 112 i dojechać do przystanku Zoologická zahrada.