Gra o Tron w Irlandii Północnej

Chyba każdy spotkał się w Internecie z hasłem „winter is coming”. Pewnie nie jestem jedyną osobą, która zachodziła w głowę o co chodzi, kiedy Boromir powiedział coś takiego w filmie. Trwało to dość długo, bo serial „Gra o Tron” zaczęliśmy z Olą oglądać dopiero kilka lat po premierze pierwszego odcinka. Boromir okazał się Nedem Starkiem, a powiedzenie rodowe zaczęło nabierać sensu.

Gra o Tron - Irlandia Północna - Game of Thrones Tours

Lecąc do Belfastu chcieliśmy zobaczyć inne ciekawe miejsca w Irlandii Północnej. Tak zrodził się pomysł, aby wykupić wycieczkę objazdową. Google, parę chwil i okazało się, że większość miejsc, które chcemy odwiedzić to plan serialu. Pomyśleliśmy, że skoro w studiu Harry’ego Pottera bawiliśmy się świetnie, to wycieczka śladami Gry o Tron na pewno będzie ciekawa. Zdecydowaliśmy się na Game of Thrones Tours i był to świetny wybór.

+18 nie dla dzieci!

W wycieczce zabroniony jest udział dzieci. Sam serial przeznaczony jest dla osób dorosłych, więc logiczne, że dzieci nie powinny się nim interesować. Dla przykładu, po zaledwie 30 minutach pierwszego odcinka serii mamy scenę stosunku oralnego prostytutki i karła. Ja w dzieciństwie oglądałem Gumisie i Motomyszy. Całkiem nieźle na tym wyszedłem, więc polecam wszystkim rodzicom.

Magheramorne Quarry – The Wall

Jadąc wzdłuż wybrzeża Irlandii Północnej, na początku minęliśmy normański zamek Carrickfergus. Następnie przejechaliśmy obok kamieniołomu Magheramorne. Jest to miejsce, w którym kręcono sceny z Czarnym Zamkiem (Castle Black) oraz Murem (The Wall). Niestety nie ma możliwości, aby zatrzymać się w okolicy i przyjrzeć dokładnie scenografii. Na dodatek gęsto posadzone krzaki i drzewa przy drodze zasłaniają teren kamieniołomu. W praktyce nasz przewodnik nagle zaczął krzyczeć: „Patrzcie, patrzcie! Jest! I nie ma. O Jest! Znów nie. Jest, nie ma”. Mimo wszystko da się dostrzec charakterystyczne elementy zamku i muru z autokaru.

Carnlough

Poranny postój na kawę i toaletę zaliczyliśmy w Carnlough. W malutkim porcie zobaczyć można tabliczkę z logo Gry o Tron. Upamiętnia ona miejsce wydarzeń serialu. W siódmym odcinku szóstego sezonu Waif zaatakowała Aryę nad kanałem w Braavos. Cała scena została nakręcona w Hiszpanii, oprócz jednego ujęcia. Po wynurzeniu się z wody widzimy przez kilka sekund Aryę wczołgującą się na schody. To krótkie ujęcie zostało nakręcone właśnie w porcie Carnlough w Irlandii Północnej. Po co tak sobie komplikować życie? Odpowiedź jest prosta. Reżyserowi spodobały się akurat te schody.

Cushendun Caves

Drugim przystankiem podczas naszej wycieczki z Game of Thrones Tours były jaskinie Cushendun (Cushendun caves), znane również jako jaskinie Melisandre. Skały formowane ekstremalnymi warunkami pogodowymi przez ponad 400 milionów lat, zachwycają swoim wyglądem. W serialu użyte zostały do odegrania dramatycznej sceny porodu demona cieni. Na Cushendun caves składają się dwie jaskinie. Poród odbył się w mniejszej, która bardziej przypomina tunel w skale niż jaskinię. Jej drugi koniec ma naturalne wyjście wprost do morza, które też zostało użyte w serialu.

Gra o Tron w Irlandii Północnej - Cushendun Caves - Melisandre

Ciekawostką z planu jest czas kręcenia sceny. Carice van Houten (Melisandre) musiała odgrywać swoją rolę o 4 nad ranem w listopadzie. Leżąc nago w lodowatej jaskini. Aktorstwo nie zawsze jest łatwe i przyjemne.

Carrick-a-Rede Rope Bridge

Po nagościach mieliśmy dostać ogromną dawkę adrenaliny na moście linowym Carrick-a-Rede. Niestety. Nakręceni musieliśmy obejść się smakiem. Wiatr przybrał na sile i wejście na most zostało zamknięte. Niestabilny grunt, silny wiatr, kilkadziesiąt metrów w dół, ostre skały. Co mogłoby pójść źle? Naturalnie uważałem, że przesadzają. Do czasu wyjścia z autokaru, gdy ledwo dało się ustać w miejscu… Trudno, jeszcze tam kiedyś wrócimy!

Most nie był głównym miejscem scen serialu, ale widać go na drugim planie, w kilku ujęciach.

Larrybane Chalk Quarry

Dawny kamieniołom Larrybane Chalk Quarry jest obecnie wykorzystywany jako parking dla osób chcących przejść się do mostu linowego Carrick-a-Rede. W sezonie drugim lokacja została wykorzystana do wybudowania obozu Renly’ego Baratheona, w którym odbywał się turniej rycerski. Na ujęciach z serialu oprócz kamieniołomu widać skały z charakterystycznym wcięciem w literze „v”, nad którym zawieszony jest most linowy. W ujęciu z perspektywy króla i królowej widać w oddali Rathlin Island.

Gra o Tron w Irlandii Północnej - Larrybane Chalk Quarry

W sezonie szóstym miejsce trochę poniżej parkingu wykorzystano do nakręcenia ceremonii „Kingsmoot”. Na wielu ujęciach widać w tle te same skały i to samo wcięcie. Trochę inny kąt kamery i sprawa załatwiona. Nikt się nie połapał.

Iron Islands – Ballintoy Harbour

Game of Thrones Tour zapewnia stroje, w które można się przebrać i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia. Z racji, że nasza wycieczka docelowo miała dojechać na Żelazne Wyspy, to oczywiście mieliśmy do dyspozycji stroje Żelaznych Ludzi. Zabawa przerosła nasze oczekiwania. Bawiliśmy się świetnie, wygłupiając się i biegając po plaży z mieczami. Zdecydowanie polecam!

What is dead may never die, but rises again harder and stronger.

Gra o Tron w Irlandii Północnej - Ballintoy Harbour Gra o Tron w Irlandii Północnej - Ballintoy Harbour

Ballintoy Harbour chyba udawało najwięcej miejsc z serialu. To tutaj Theon przybywa na wyspę Pyke po wieloletniej nieobecności i spotyka swoją siostrę Yarę, której nie rozpoznaje. Jak to się skończyło, sami wiecie.

Gra o Tron w Irlandii Północnej - Ballintoy Harbour

Na plaży obok portu, na której robiliśmy sobie zdjęcia odbyła się scena chrztu Theona w sezonie drugim oraz chrztu Eurona w sezonie szóstym.

Tutaj również Ser Davos szuka pomocy u Salladhora Saana do bitwy o Blackwater Bay. W tle za bohaterami widać Smoczą skałę. Na ujęciach, w których tło jest rozmazane widać, że już nie kłopotano się efektami komputerowymi i skała nie jest zmieniona.

Gra o Tron w Irlandii Północnej - Smocza Skała

W trzecim sezonie Gendry ucieka łodzią ze Smoczej skały dzięki pomocy Ser Davosa.

Giant’s Causeway

Giant’s Causeway (Grobla Olbrzyma) jest najpopularniejszą atrakcją Irlandii Północnej i z tego powodu nie ma nic wspólnego z serialem. Zbyt charakterystyczny wygląd formacji skalnej za bardzo rzucałby się widzom w oczy. Dlatego postanowiono nie kręcić ujęć w tym miejscu. Czemu więc Grobla Olbrzyma znajduje się na liście wycieczki? Z tego samego powodu. Będąc kilka kilometrów od największej atrakcji Irlandii Północnej, grzechem byłoby się tam nie zatrzymać. Dla nas był to też wyznacznik tego, że zdecydowaliśmy się na wycieczkę z Game of Thrones Tours. Grobli Olbrzyma poświęciliśmy osobny wpis, który możesz przeczytać tutaj.

Grobla Olbrzyma - Giant's Causeway

Dunluce Castle

Opuszczając północne wybrzeże zahaczyliśmy jeszcze o ruiny zamku Dunluce Castle z XVI wieku. Ruiny posłużyły filmowcom jako baza do stworzenia zamku Greyjoyów na Żelaznych Wyspach. Oprócz zjawiskowych ruin na krawędzi urwiska, które wpada wprost do morza, cała okolica zachwyca pięknem natury. Soczyście zielony kolor wydaje się jak z bajki. Po krótkim przystanku na zdjęcia pojechaliśmy dalej, do ostatniej atrakcji tego dnia.

Gra o Tron w Irlandii Północnej - Dunluce Castle

Dark Hedges

Dark Hedges jest jednym z najczęściej fotografowanych naturalnych miejsc w Irlandii Północnej. To za sprawą odegrania roli Królewskiego Traktu (King’s Road) w otwierającym odcinku drugiego sezonu. Dark Hedges jest na tyle niesamowite, że o nim również napisaliśmy osobny wpis.

The Dark Hedges - The Game of Thrones

Gra o Tron w Irlandii Północnej

Game of Thrones Tours robi świetną robotę. Mimo że nie jesteśmy wielkimi fanami serialu, to byliśmy bardzo zadowoleni z wycieczki. Dużo ciekawych miejsc, zero płaczących dzieci, świetna zabawa i luźna atmosfera. Chciałoby się, aby wszystkie objazdówki tak wyglądały. Warto podkreślić, że wszyscy przewodnicy Game of Thrones Tours byli statystami w serialu i znają dużo ciekawostek z planu. Naszym przewodnikiem był Rickard, który nie stronił od pikantnych żartów i trafnych anegdot. Tak prezentował się w serialu jako dziki:

Game of Thrones Tours - Rickard

Informacje

Wyjazd odbywa się spod sklepu Topshop na Chichester Street w Belfaście.

Autobus kończy kurs przy Donegall Square (obok ratusza).